Ceviche med gravad lax och pilgrimsmusslor

Tisdag idag och påskhelgen är över. Vi är dock lediga i dag också, jag och barnen, sambon jobbar. Vi har haft en riktigt härlig helg, god mat och riktigt härligt vårväder! Har jobbat en hel del i trädgården, grävt och rensat. Håller bland annat på att göra nya grönsakslådor, ska visa er sedan när det är klart ;-)

ceviche

Vill dela med mig av vår goda förrätt som vi hade på påskafton, en ceviche med gravad lax (jag använde den saffransgravade jag gjorde härom dagen) och pilgrimsmusslor, så himla gott! Fräscht, syrligt och sött!

Ingredienser 4 port
en bit gravad lax (eller rå)
5 pilgrimsmusslor
en avocado
en mango
en lime
en passionsfrukt
en halv liten citron
en halv chili
1 tsk salt
en handfull färsk koriander

Skär laxen och pilgrimsmusslorna i små kuber och lägg i en skål. Skär avocado och mango i ungefär samma storlek och blanda med laxen och musslorna. Pressa över saften från limen och citronen och tillsätt passionsfruktens fruktkött, hackad chili, salt och hackad koriander. Blanda runt väl och låt stå i kylskåp ca 2 timmar innan servering.

ceviche

Till detta drack vi ett supergott vitt tyskt riesling vin som heter Dr L. Systembolagets hemsida har himla bra funktioner för att söka recept och vin som passar ihop tycker jag, kombon kommer därifrån. Har nr 7218 och kostar 85 kr. Passar till fisk, skaldjur som sällskapsdryck men även till asiatiskt mat.

Vill ni kika på påskaftonens huvudrätt så kika HÄR.




Kommentarer