Lammracks med blomkål- och ärtmos

När dom andra äter potatismos eller potatis här hemma så brukar jag oftast göra blomkål- eller broccolimos till mig själv. Broccolimos är fantastiskt gott, har du inte testat det så kika HÄR för recept. Denna gången valde jag dock att mixa ihop lite ärtor med blomkålsmoset, dels så blev det lite roligare färg men framför allt lite godare smak tycker jag. Ärtor är ju lite sött så moset blev också lite sötare vilket ju aldrig är fel ;-)

lammracks

Till moset blev det lammracks. Kanske inget för en vardag egentligen men det är ju rätt så enkel matlagning faktiskt. Kanske något för lördagsmiddagen ;-) Lägg köttet i marinad (gärna några timmar) och sedan in i ugnen, recept hittar du HÄR.

Själva moset gör du så här:

Ingredienser 4 port
ett halvt stort blomkålshuvud
2 dl frysta ärtor
en skvätt vispgrädde, ca ½ dl
½ dl philadelphiaost
1 msk smör
salt och peppar

Dela upp blomkålen i mindre bitar och koka ca 10 min. Häll i dom frysta ärtorna och koka någon minut till. Häll av vattnet och låt ånga av lite, inget vatten ska vara kvar.

Tillsätt övriga ingredienser och sätt ner en stavmixer och kör till ett mos, låt gärna ärtorna vara lite grova. Servera till lammet (jag strösslade även över lite färsk gräslök som kommit upp i trädgården nu) och njut!

Kommentarer